Helide nädal

Vastavalt selle õppeaasta teemale „Helide maailm“ oli mais helide nädal, kus kuulati ja koguti erinevaid helisid.

Küsimused, millele otsiti vastuseid: Mida kuulsid? Kus? Mis/kes selle heli/hääle tekitas?

Kokku kogunes palju erinevaid hääli ja helisid nii toas kui ka õues.

Naerulinnu rühmas kuulasid lapsed toas paberi rebimist ja kortsutamist, pliiatsiteritajaga pliiatsi teritamist, voolavat vett kraanist ja kannust valades,  youtoubist erinevaid Eestimaa laululinde laulu ja metsloomade häälitsusi. Õues kuulati erinevaid linde – vares, kajakas, musträstas, laulurästas, rasvatihast, varblast, helisid tänavaliikluses, lennukeid õhus.

Tibukeste rühmas: kuulati õues lindude laulu ja erinevate mootorsõidukite helisid. Loodi ise helisid – mängides kehapilli, putukapilli, kõrinapilli. Samuti tutvustati lastele, kuidas saab erinevaid helisid luua mänguasju ja kivisid üksteise vastu kopsides. Kuulati, mis häält teevad kommipaberid ja kuidas kapsas ja porgand hamba all krõmpsub.

Lepatriinude rühmas kuulati toas ja õues helisid, iga laps sai rääkida, mida kuulis ja mis tema arvates seda heli tegi – näiteks vee vulin, vaikus, paberilehe krabin, kääridega lõikamine, paberi rebimine. Õues lindude hääled, liumäest alla laskise heli, jooksmise ja kõndimise heli jne.

Sipsikute rühmas – kuulati erinevate lindude hääli, konnakontserti ning vee vulinat.

Karupoeg Puhhi rühmas kuulati õues lindude hääli, autosõidu, muruniiduki ja prügiauto hääli. Toas kuulati vee valamist, vees sulistamist, klaasipille. Mis häält teeb prügi? Tetrapakend ja prügikott.

Perepesa rühmas kuulati õues, millised helid meie ümber on: puude sahin, linnulaul, lennuki mürin, teiste laste kilked, autod. Toas kuulati helisid telefonist ja arvutist ning youtube-st erinevaid linnulaule: põldlõoke, kuldnokk, metsvint, sookurg, laulurästas, valge-toonekurg, kägu, suitsupääsuke, ööbik. Peale seda mängiti Laste Ekraani lehel linnulauluviktoriini.

Põngerjate rühmas kuulati õuealal linnulaulu ja mesilaste sumisemist. Iga päev käidi vaatamas putukate hotelli ja kuulati kas sealt kostub helisid, aga oli vaikus. Õuealal said lapsed tühjadesse 3 l plastmass pudelitesse panna liiva ja kivikesi, mis tekitasid liigutamisel erinevaid helisid. Rühmaruumis kuulati kella helinat ja  internetist linnulaulu ning erinevate sõidukite poolt tehtud helisid ja putukate hääli. Magama jäädakse samuti helidega. Rühmas on väike kuu, mida tõmmates tuleb unemuusikat.

Segasumma rühmas kuulati helisid peamiselt õues. Võeti aeg maha ja lihtsalt kuulati. Linnu laulu, laste hääli, lennuki ja auto hääli, lehtede sahinat puul, koksimise häält ja seoses dinosauruste projektiga dinosauruste ürgseid hääli.

Muumide rühmas meisterdati kaks erinevat  rütmipilli: vikerkaare tamburiin ja marakas. Lapsed lõid muusika taktis rütmi, kuulasid ja võrdlesid helisid, mida tekitavad laste endi tehtud rütmipillid. Vaikuseminutite mängu ajal kuulati helisid toas – samme, kõrval rühma laste hääli, ukse kolksumist ja paberi kortsutamise heli. Mängiti mängu  “Kop-kop, kes on kodus?” – kus lapsed mõistatasid  hääle järgi ära, kes rühmakaaslastest räägib. Kuulati erinevaid hääli ja helisid CD plaadilt, nuputati koos, kes või mis tekitab sellist heli. Õues kuulati enda ümber olevaid helisid – lindude laulu, autode mürinat ja teiste rühmade laste hääli.

Selgus, et meie ümber on palju helisid, mida tekitame ise või siis kuuleme.

 

 

 

 


mai 27, 2022 | Määratlemata




bottom
COVID-19 LEVIKU TÕKESTAMISE PLAANLoe lähemalt